Foto.com Annonse Bransjenytt24 Twitter

Søk etter nettsider, bilder og nyheter

Firma og bransjesøk

Ny forskning knytter vestlig kosthold til ADHD

(kilde dinmat, link) Ny forskning fra Australia viser at ungdommer med et vestlig kosthold hadde over dobbel så stor sjanse til å ha ADHD.

Forskningen sier lite om at det er det dårlige kostholdet som fører til ADHD, eller ADHD som fører til dårlig kosthold.

Dobbel så stor sjanse

Ifølge leder for kostholdsstudiene ved Perth's Telethon Institute for Child Health Research, professor Wendy Oddy, ble kostholdsmønstrene til 1800 ungdommer analysert. Tallene ble tatt fra en omfattende undersøkelse kalt ”the Raine Study” analysert, som analyserte mor og barn fra graviditet og 18 år fram i tid.

– Det vi fant ut er at ungdommene med det vi kaller et vestlig kosthold hadde over dobbel så stor sjanse for å utvikle ADHD, sammenlignet med de som hadde et sunnere kosthold, etter å ha justert for en del sosiale forhold, sier Oddy til instituttets hjemmesider.

Med vestlig menes det at kostholdet inneholder mye take away-mat, stekt og behandlet mat. Rett og slett mat som generelt har høyt raffinert sukker- og mettet fettinnhold.

Å spise sunt innebærer å ha et kosthold som inneholder mye frisk frukt og grønnsaker, fullkorn og fisk. Dette har høyere innhold av både fiber og omega 3.

Sammenheng

– Vi så på kostholdsmønstrene hos ungdommene, og sammenlignet den informasjonen med og ungdommen hadde utviklet ADHD da den var 14 år. I vårt prosjekt fikk 115 diagnosen ADHD, 91 gutter og 24 jenter, sier Oddy.

– Når vi så på bestemte varegrupper, så vi en sammenheng mellom ADHD-diagnosen og et kosthold med mye takeaway-mat, prosessert kjøtt, rødt kjøtt, melkeprodukter med høy fettprosent, og mat med raffinert sukker.

Klikk here for å lese hele artikkelen

 

(© Mari Hult, dinmat.bt.no)

 

 

Bygg.no FoU

  • Flytting gir milliardsprekk
    Flyttingen av Veterinærhøgskolen fra Oslo til Ås vil koste 1,5 milliarder mer enn planlagt. Milliardsprekken skal ikke føre til noen...
  • Skanska vil utfordre rådgiverne
    Universums studentundersøkelse for 2012 viser at Skanska Norge befester sin posisjon som den mest populære arbeidsgiveren blant entreprenørene, men den...
  • Nå skal det dokumenteres, ikke antas
    Ingeniører gjør grove forenklinger i forhold til stivhetsberegning av konstruksjoner. Fire byggingeniørstudenter ved Høgskolen i Østfold avd. Kråkerøy har i...
  • Giske relanserer Aps gamle sak om heldagsskole
    Nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap) relanserer den gamle Arbeiderparti-saken om innføring av heldagsskole. Det er på tide å bruke...
  • NTNU ga lønnstillegg bare til kvinner
    Ved lønnsoppgjøret i fjor fikk tre kvinnelige professorer ved NTNU i Trondheim ett lønnstrinn mer enn sine mannlige kolleger. Det...

Forskning.no