Foto.com Annonse Bransjenytt24 Twitter

Feil
  • Feil ved lasting av nyhetsmatingsdata.
Kan mat påvirke kreftrisiko?

(Kilde: Norsk Helseinformatikk, Link) Et høyt inntak av frukt og grønnsaker kan minske risikoen for å få kreft, men effekten er svært liten. Det viser en ny, stor europeisk undersøkelse som er offentliggjort i det videnskapelige tidsskriftet ”'Journal of the National Cancer Institute”1.

 

Forskere har fulgt knapt 500 000 europeere gjennom nesten ni år. Vel 30 000 av personene i undersøkelsen fikk konstatert kreft, men det var ikke markant færre krefttilfeller blant de som spiste mye frukt og grønnsaker.

Ifølge undersøkelsen kan 2.5 prosent av krefttilfellene ha blitt unngått ved å øke inntaket av frukt og grønt.

Forskerne har justert resultatene for andre faktorer som kan påvirke resultatet, som røyking, alkoholinntak, overvekt, inntak av kjøtt og behandlet kjøtt, mosjon og om kvinner brukte p-piller eller hormonbehandling.

Fem om dagen

I 1990 anbefalte Verdens Helseorganisasjon alle å spise minst fem porsjoner frukt og grønnsaker om dagen for å forhindre kreft og andre kroniske sykdommer.


Klikk her for å lese hele artikkelen

(© Marthe Lein, nhi.no)

 

 

Nettavisen Livsstil

Treningsmagasinet